dinsdag 5 juli 2011

A little bit of lace.

Hoi allemaal!
Voordat ik aan deze post begin wil ik alvast even sorry zeggen voor de slechte kwaliteit van de foto´s. Ik kreeg deze kanten setjes maar niet goed gefotografeerd. Steeds wazig of onduidelijk. Snap er niets van. Hopelijk kunnen jullie het toch een beetje zien.

Ik wilde graag weer eens wat anders maken. Tot nu toe heb ik vooral bh´s gemaakt met paddingcups of voorgevormde cups. Ik wilde graag eens een bh maken van enkel kant en dan gevoerd met tule voor de stevigheid.

Omdat ik het patroon Mix 30 van Merckwaerdigh erg mooi vind, heb ik dat gebruikt. Ben aan de slag gegaan en ik was zo ´slim´ (lees: dom) om de tule even groot te knippen als het kant. Daardoor zit de eerste bh niet zoals het moet. De het cupdeel wat tegen het mv aan zit is te strak, waardoor je een lijn over je borst krijgt (je weet wel, dan ziet het er zo uit dat de bh te klein is omdat er wat ´uitpuilt´) en het mv sloot niet mooi aan. Ik heb de schulpelastiek niet uitgerekt bij het aanzetten, dat moet ook niet heb ik geleerd. De zijcup en het achterpand zitten goed, dus ik geloof niet dat ik een maat groter moet pakken, want dat wordt veel te groot.

Wonderbaarlijk is voor mijn maat een kanten bh gevoerd met tule best stevig. Ik was bang dat dat niet zo zou zijn.
Het broekje heb ik zelf getekend, en dat zit super.

Zie hier mijn eerste setje:














Ik baalde fink, maar na advies op het lingerieforum heb ik besloten om de bh nog een keer te maken. Dit keer met een niet zo´n mooi kantje om te oefenen en de tule heb ik overal 3 mm groter geknipt.

De bh zit beter, maar ik blijf helaas nog steeds die ´lijn over mijn borsten´ houden waardoor de bh te klein lijkt. Het mv sluit hier wel mooi aan, dus dat is opgelost door de tule wat groter te knippen. Ik denk dat het ´probleem´ zit in het cupdeel dat tegen het mv zit. Nu wil ik proberen om hier een spie in te knippen en een beetje open te leggen. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Misschien dat mijn borsten te ´vol´ zijn voor dit patroon? Ik hoor graag hoe jullie er over denken!

Dit is mijn tweede (proef-)bh:











De materialen die ik gebruikt heb:

- rekbaar kant;

- tule;

- elastiek;

- schulpelastiek;

- beugelband en beugels;

- schouderband;

- kruisvoering;

- een heel klein beetje lycra voor het broekje;

- schuifjes en ringetjes;

- sluiting.


Ik hoop echt dat ik dit patroon zo aan kan passen dat ik hier een mooie, kanten en stevige bh van kan maken. Helaas lukt niet altijd alles in 1 keer...

6 opmerkingen:

  1. Het zijn twee hele mooie setjes en ook mooi gemaakt ik denk dat als je bij de verticalenaad iets ruimte geeft dat je dan van het probleem af bent, iets niet te veel als ik het zo lees ik doe dit bij niet rekbaar kant ook en ik zet er elastiek aan met iets rek er uit 5%.
    gr. Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sluit de binnenste cup hoog genoeg? Het kan zijn, als je bij de aansluiting van je buitenste cup ietsje hoger laat sluiten, het probleempje verholpen is.
    Bij mij was het voldoende, war Corina zegt, kan ook nog helpen.
    Juist voor dit soort dingen, heb ik een pasrompje gemaakt. Binnenkort laat ik mijn tutorial op het forum zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het is een beetje jammer, dat de 2e nog niet precies goed is..
    je had de oplossing zelf al een beetje bedacht :), en net Corina zegt...is inderdaad ook te proberen, voorzichtig loshalen mischien en kijken wat er gebeurd.
    Maar eej...past die eerste mij niet?????? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat jammer dat de bh's niet helemaal goed passen! Ze zijn zo mooi geworden.

    Wat je ook kunt proberen (als het lukt met het kant) is de bovenkant van de cup niet recht te tekenen/knippen maar met een kleine ronding (bolling) In het boek van Bella Hendriks wordt dit geadviseerd bij deze pascorrectie.

    Ben dat zelf ook aan het uitproberen bij de bh die ik nu aan het maken ben.

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kim, jij bent druk bezig geweest! Je eerste setje vind ik erg mooi gemaakt, wat jammer dat het niet zit zoals je graag zou willen. De tweede ziet er ook goed uit, maar nu de pasvorm nog! Veel succes, het gaat je vast lukken om een mooie BH te maken die super past, net als je zelfgetekende en gemaakte broek!
    Groetjes, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen