vrijdag 13 augustus 2010

Navy

Eindelijk! Een bh af! Na een aantal mislukte pogingen betreft het maken van een bh volgens grondpatroon, ben ik begonnen aan het kooppatroon MIX 25 van Merckwaerdigh. Omdat ik graag nog eens een bh met vilt/padding wilde maken, heb ik dat ook maar gelijk geprobeerd!
Omdat mijn moeder al een paar keer bh's van dit patroon heeft gemaakt, wist ik dat ik er niet zomaar van uit kon gaan dat ik mijn cupmaat aan kon houden.

Ik had mezelf voorgenomen om dan maar eerst een bh te maken in de maat 85B (van bh's die ik koop heb ik normaal maat 85C/80D), mocht deze niet passen, dan zou ik een maat groter of kleiner proberen. Om eerlijk te zijn, had ik mezelf er al maar bij neergelegd dat hij niet in 1 keer zou passen. Nadat ik het patroon over had genomen heb ik een "simpel" stofje uitgezocht. Ik vond het zonde om allemaal mooi kant en mooie lycra te gebruiken voor een "proef-bh".

Maar het resultaat qua pasvorm valt me helemaal niet tegen! De cups zelf passen nagenoeg perfect! Het vilt is superfijn, en ik vind het uiterlijk qua saaiheid ook nog best meevallen! Op de foto ziet het achterpandje er een beetje slordig uit, maar in het echt valt dat gelukkig mee. De combinatie blauw/paars met de witte elastiek en schouderband doet me denken aan matroosjes. Vandaar de naam "Navy".

Zie hier "Navy":





Omdat ik op het laatst snel klaar wilde zijn, was ik te "lui" om de kleur garen om te wisselen toen ik het schouderband vastnaaide... Maar daar heb ik spijt van gekregen, en inmiddels heb ik de blauwe garen uitgehaald, en het schouderband opnieuw vastgemaakt met witte garen...

Er moet wel nog het een en ander veranderd worden aan het patroon. Het stukje middenvoor is te breed, daardoor sluiten de beugels in het midden niet helemaal tegen mijn lijf aan. Ook vind ik persoonlijk het middenvoor te hoog en het achterpand te smal.

Ik wil nu bij het patroon 1 centimeter tussen het middenvoor uit halen. Ook wil ik het middenvoorstukje met 1 centimeter verlagen, en deze centimeter er aan de zijkant "bijplakken", dan kan ik ook mijn achterpandjes breder maken.

Maar nu eerst nog een string erbij, en dan maar eens kijken of ik een nieuwe bh kan maken met de bovengenoemde aanpassingen!

3 opmerkingen:

  1. Je hebt de smaak weer te pakken. Leuke bh!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De naam is leuk gevonden Kim, past goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker dat je zo aan de slag bent en de verslaving komt al weer helemaal terug zo te zien! Mooie combi van blauw en wit en snap helemaal hoe het gegaan is met de schouderbandjes, haha

    BeantwoordenVerwijderen